Coronavirus: informació actualitzada i en revisió permanent de temes de CONSUM

Última revisió 12-06-2020 16:17
18/05/2020

Documents d'interès per la gestió de la crisi sanitària del coronavirus en l'àmbit del consum

 

Consulteu el document adjunt

 

El nou RDLL 19/2020 deroga l’article 20 del RDLL 8/2020. Aquest article parlava sobre la portabilitat de les línies telefòniques. En aquest sentit, ara es podran dur a terme les portabilitats com fins ara les coneixíem. Al document adjunt, les preguntes afectades són 1.9, 1.10, 1.11 i 1.14. Aquestes preguntes les veureu tatxades per tal que pugueu veure què deien abans. Però que en la propera actualització del FAQ’s, desapareixeran.

 

El nou RDLL obliga a les companyies de telecomunicacions oferir un fraccionament i ajornament del deute en el qual hagin pogut incórrer els seus abonats corresponent a les factures passades al cobrament des de la data d'entrada en vigor de l'estat d'alarma (14 de març) fins al 30 de juny de 2020. Pregunta afectada: 1.13.

 

Tots els documents relacionats amb la crisi del Coronavirus, actualitzacions del FAQ’s, índex normatiu, etc...... els trobareu al següent enllaç

 

A partir del 4 de juny s’ha aixecat la suspensió dels terminis legals per reclamar, desistir, retornar productes ... i, en general, exercir qualsevol dret relacionat amb la defensa dels consumidors i usuaris.

Això vol dir que l’exercici dels drets dels consumidors en qualsevol compra de béns o contractació de serveis, ja sigui presencial o per internet, torna a la “nova normalitat”

També a partir del dijous 4 de juny tornen a comptar els 14 dies per desistir de les compres fetes per internet durant el període del confinament. Però en canvi, es manté –fins al 21 de juny, data en que s’alci l’estat d’alarma-, la suspensió del termini per retornar els productes. És a dir, quan exercim el dret de desistiment, consistent en renunciar a la compra feta per internet sense tenir que justificar-ne el motiu, tenim un termini temporal màxim per retornar els productes (14 dies). Aquest termini segueix suspès.

Finalment, s’aixeca també la suspensió per exercir el nostre dret de reclamació en relació a la garantia dels productes. Si durant el període del confinament haguéssim tingut de fer ús de la garantia legal del producte i no ho haguéssim pogut fer, se suspenia la durada de la garantia. Ara, a partir del 4 de juny, ja podem tornar a fer respectar el dret a la garantia dels productes o serveis.

 

ACTUALITAT A 12 JUNY:

El RDLL 21/2020, de 9 de juny,  regula les noves mesures legals del post confinament, això és que s’estableixen noves condicions per al període de la Fase 3 i per al període posterior a la finalització de l’estat d’alarma, el que en diuen la nova normalitat.

Aquesta Disposició modifica el controvertit article 36 del RDLL 11/2020 que regula la resolució dels contractes que, degut a les mesures preses per l’administració en relació a l’estat d’alarma, no s’han pogut complir o dur a terme. De moment, la incidència més destacada d’aquesta modificació té a veure amb els bitllets de transport públic (en la seva majoria d’avió) i els viatges combinats, reserves hoteleres, etc.

En aquest sentit, si fins ara el consumidor podia demanar la resolució del contracte per impossible compliment, sols quan aquest incompliment era degut a les mesures legals preses durant l’estat d’alarma, a partir d’ara també s’inclouran els incompliments contractuals produïts durant les fases de desescalada i també aquells que es produeixin després de que s’aixequi l’estat d’alarma (el que es coneix com a nova normalitat). Aquesta resolució del contracte es podrà demanar en un termini de 14 dies des de la impossible execució del contracte sempre que es donin i es mantinguin les mesures legals que impossibiliten el seu compliment.

També cal tenir en compte que l’oferiment de bons o vals com a solució a l’incompliment ha de ser acceptat pel consumidor. Per tant, a partir d’ara, si el consumidor no accepta els bons o vals oferts, l’empresari haurà d’acceptar la petició de resolució de contracte i a continuació retornar els diners pagats. I ho haurà de fer en el termini màxim de 14 dies. Aquesta decisió té una incidència molt notable amb els bitllets d’avió cancel·lats per les companyies aèries.

Finalment, i potser és la mesura més destacable, és que en el cas dels viatges combinats cancel·lats per motiu de la COVID-19, els bons o vals oferts pels minoristes (agències de viatges) o majoristes, també han de ser acceptats prèviament pels consumidors. Per tant, si l’usuari no accepta aquesta solució alternativa les agències de viatges tindran 14 dies per retornar-nos els diners del viatge.

Coronavirus: informació actualitzada i en revisió permanent de temes de CONSUM
Coronavirus: informació actualitzada i en revisió permanent de temes de CONSUM

Et pot interessar